Czy kultura dla dzieci ma płeć? Dlaczego tracimy chłopców dla kultury i jak temu zapobiec?

  • 02.10.2016 14:04

  • Aktualizacja: 14:00 15.08.2022

Od siódmego do dziewiątego października w Pałacu Kultury i Nauki będzie można uczestniczyć w warsztatach i panelach dyskusyjnych, podczas których autorzy i artyści podejmą próbę odnalezienia miejsca kultury w dzisiejszym świecie.
Zbliża się Kongres Kultury, w czasie którego tematy kultury dla młodych mają wybrzmieć wyraźnie. Od siódmego do dziewiątego października w Pałacu Kultury i Nauki będzie można uczestniczyć w warsztatach i panelach dyskusyjnych, podczas których autorzy i artyści podejmą próbę odnalezienia miejsca kultury w dzisiejszym świecie.

Joanna Olech podczas tegorocznego Kongresu będzie prowadziła panel "Czy kultura dla dzieci ma płeć? Dlaczego tracimy chłopców dla kultury i jak temu zapobiec?". - Fakty są ponure. Trudno nie zauważyć, że jest ogromna przewaga dziewcząt. Konkurs czytelniczy - dziewczynki. Konkurs recytatorski - dziewczynki, dyskusyjne kluby książki - również sfeminizowane - wyliczała autorka, pytając "gdzie są chłopcy?".

Kreatywność płci

Nie da się nie zauważyć, że w późniejszym wieku te różnice odrobinę się wyrównują. Mamy przecież do czynienia z autorami i autorkami, publicystyka również jest domeną panów. - Owszem, ale musimy znaleźć odpowiedź na pytanie, co takiego się dzieje, że chłopcy osiągając wiek nastoletni nagle uciekają z bibliotek, porzucają zajęcia taneczne, a pianino stoi w kącie? - podkreśliła. Jak przyznała, warsztaty wokalne, artystyczne zajęcia dla dzieci i młodzieży rozpaczliwie łakną chłopięcego zainteresowania.

Krzywdzące stereotypy

Chociaż wmawiamy sobie, że mamy otwarte umysły i staramy się od stereotypów stronić, często bezwiednie umiejscawiamy chłopców i dziewczynki w narzuconych przez społeczeństwo rolach. - Staramy się nie zauważać tego, że istnieją książki dla chłopców i dla dziewcząt, a dotyczy to również wielu innych dziedzin kultury - wyznała pisarka.

W panelu dotyczącym różnic płciowych w odbieraniu kultury przez dzieci najważniejsze będzie wypracowanie konkluzji. - Mówimy o bezradności wobec narzuconych form, ale istnieją recepty, aby uczynić kulturę dziecięcą bardziej równościową, wrażliwą na indywidualne potrzeby, bez względu na płeć - uspokoiła autorka.



Źródło:

RDC

Autor:

Anna Ryczkowska