Aplikacje mobilne przybliżą Chopina turystom i młodzieży

  • 27.01.2016 18:58

  • Aktualizacja: 21:25 25.07.2022

Możliwość zrobienia selfie z Fryderykiem Chopinem oraz przeniesienia się do Warszawy jego młodości - nowoczesne technologie mają przybliżyć postać kompozytora młodszym odbiorcom i turystom. Stołeczne Biuro Turystyki zaprezentowało w środę zakończony projekt "Warszawa Chopina".
Dyrektor Stołecznego Biura Turystyki Anna Witkowska podkreśliła, że Fryderyk Chopin to jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów, dlatego ważne było, by uwspółcześnić nieco tę postać i przybliżyć ją młodym ludziom, którzy stanowią znaczny procent osób przyjeżdżających do Warszawy.

Młodzieńcza aparycja, modnie skrojony frak, fantazyjnie zawiązany fular i zawadiackie spojrzenie - tak wygląda nowy wizerunek Chopina. - Chcieliśmy pokazać go w taki sposób, w jaki on mógłby wyglądać obecnie i w taki sposób, w który mógłby być bardziej do przyjęcia przez młodych ludzi, niż taką zamyśloną postać z pomnika - dodała Witkowska.

W ramach projektu powstała aplikacja "Selfie with Chopin". Pozwala ona wykonać fotografię, na której - oprócz autora - pojawi się automatycznie wirtualny Fryderyk. Aby mieć możliwość wykonania autoportretu wystarczy stanąć w pobliżu jednej z siedmiu lokalizacji, z którymi związany był artysta, m.in. Uniwersytetu Warszawskiego, Ogrodu Saskiego czy Pałacu Ostrogskich (obecnie mieści się tu Muzeum Fryderyka Chopina. Kompozytor powita także podróżnych z całego świata na stołecznym lotnisku swojego imienia.

"Chopin in Warsaw"

Kolejną aplikacją - dostępną na systemy iOS oraz Android - jest "Chopin in Warsaw". Umożliwia ona użytkownikom przeniesienie się do miasta młodości kompozytora. Zestawienie XIX-wiecznych rycin ze współczesnymi fotografiami stolicy uświadomią skalę zmian w architekturze miasta i wyglądzie jego ulic. Z kolei technologia AR (Augmented Reality) pozwoli ujrzeć nieistniejący Pałac Saski, w którym mieszkał kompozytor i salonik rodzinny w Pałacu Czapskich - nieomal oczami Chopina.

Aplikacja jest także idealnym rozwiązaniem dla osób poszukujących ciekawych wydarzeń poświęconych artyście, m.in. międzynarodowych festiwali, koncertów i wystaw.

"Najlepiej rozpoznawalna marka"

Wiceprezydent m.st. Warszawy Michał Olszewski zwrócił uwagę, że coraz większa liczba turystów odwiedzających Warszawę korzysta z urządzeń mobilnych, szukając także ofert kulturalnych. - Od jakiegoś czasu wdrażamy rozwiązania w tym zakresie i też staramy się je doskonalić, bo postęp technologiczny jest tak duży, że daje coraz większe możliwości i coraz lepsze perspektywy - wyjaśnił.

W ramach "Warszawy Chopina" powstała ponadto strona, na której - poza pobieraniem aplikacji - można obejrzeć filmy prezentujące stolicę kompozytora oraz koncerty w Łazienkach Królewskich. Na stronie znaleźć można także obfitującą w ciekawostki biografię kompozytora w dziewięciu językach oraz obejrzeć obiekty i miejsca związane z Chopinem, prezentowane na panoramach sferycznych (umożliwiają rozglądanie się we wszystkich kierunkach).

Olszewski powiedział, że przy promocji stolicy wykorzystywany jest wizerunek Chopina, ponieważ to "najlepiej rozpoznawalna marka". - Jest to bardzo dobra kotwica do tego, żeby dotrzeć nie tylko do uszu, ale do serc wielu z tych osób, które mogą nawet jeszcze nie kojarzyć, że Chopin był nie tylko Polakiem, ale też warszawiakiem - dodał.

Poza tym - jak tłumaczył wiceprezydent - kompozytor ma pomóc pokazać, że stolica to nie tylko dobre miejsce dla turystyki biznesowej, ale także jest bardzo ciekawa i rozwojowa dla turystyki rekreacyjnej, weekendowej.

Promocja również za granicą

Elementy projektu będą promować stolicę także poza granicami Polski. Mocnym akcentem muzycznym każdego wydarzenia będą występy beatboxera Bladego Krisa, który ma pokazać, że Chopin inspiruje młodych niezależnie od czasów i stylów muzycznych.

Również turyści, którzy preferują zwiedzanie w tradycyjny sposób znajdą coś dla siebie. W punktach Informacji Turystycznej, np. w PKiN lub na Rynku Starego Miasta będzie na nich czekał folder poświęcony kompozytorowi, wydrukowany w dziewięciu językach. W jednym z punktów stoi też monidło, czyli namalowany wizerunek Chopina z towarzyszącą mu, odzianą w stój z epoki damą. W pustym owalu twarzy damy można umieścić twarz i uwiecznić się u boku artysty.

Projekt zrealizowany przez Stołeczne Biuro Turystyki we współpracy z Biurem Funduszy Europejskich i Rozwoju Gospodarczego Urzędu m.st. Warszawy jest współfinansowanych przez UE ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013. Partnerami projektu są Narodowy Instytut Fryderyka Chopina i Uniwersytet Warszawski.

Źródło:

PAP

Autor:

RDC